Çarpım Tablosunu Ezberlemek

DSC_0286

Çocukluğumuzun korkulu rüyası çarpım tablosu diğer adıyla kerrat cetveli. Birlerden başlarsınız 1 çarpı 1 eşittir 1, 1 çarpı 2 eşittir 2… 2 çarpı 3 eşittir 6. Çarpma işlemini öğrenmek için mi yapardık bu ezberi? Bu şekilde çarpma işlemini öğrenmek mümkün müdür? Mümkün olsaydı “5′leri ezberledi ama 6′ları bir türlü öğrenemiyor” ya da “çarpmaya başlıyor ama 7 çarpı 8 gelince her seferinde takılıyor, oysa 8 çarpı 7′de takılmıyor” gibi akıllara durgunluk veren sorunlar yaşanmazdı. Hatta bir ilkokul çocuğu 6′dan sonraki sayılarla çarpmayı ezberlemiş olduğu halde 5′e kadar olan çarpımları bir türlü yapamıyormuş, çoğunlukla tam tersi olur çünkü çocuklar sayılar büyüdükçe ezberlemekte zorlanırlar.

Hatırlar mısınız, üstünde çarpım tablosu olan kalem kutularından kopya çekmeye çalışırdık.   Sözün kısası ne kadar ezberlersek ezberleyelim çarpma işleminin mantığını kavrayamazdık ve elbette, o zaman aklımızın matematik işlemcisi tökezleye tökezleye yoluna devam etmeye çalışırdı. Bu ezberleme işi, mantığımızın işlemleri kavramasını sağlayan kısmını sakatladığı için daha sonraki yıllarda, hatta üniversite de dahi fomülleri ezberlemeyi dersi öğrenmek sayardık. Yaptığımız işlemi hiç anlamadan çoğumuz mühendis, mimar ve hatta matematik öğretmeni olduk.


carpim Tablasi copy Çarpım Tablası

Matematik öğrenmek bir matematik işleminin mantığını kavramak demektir. Bu yazımda Montessori Araçları’ndan çarpım tablasıyla altı yaşındaki çocukların çapma işleminin mantığını nasıl kavradıklarını anlatacağım. Aracın sadeliğinin arkasında oldukça büyük işler saklıyor yani tam bir Montessori aracı.

DSC_0291

Çocuk işlem yapacağı rakamı sol kısımdaki yere yerleştiriyor, bu fotoğrafta soldaki yuvarlağa yerleştirilen rakam 3. Bu, çocuğun 3 rakamıyla çarpma yapacağı yani çarpım tablosundaki üçleri çalışacağı anlamına geliyor. Soldaki rakam yazıda da aynı yani 3 x 1 =3 , 3 x 2 = 6, böylece çocuk soldaki rakamı sabit tutarak tablanın üstünde yer alan rakamlarda sağa doğru tek tek işlem yapabilecek.

1 rakamının altına 3 tane boncuk koyuyor ve sayıyor 3 çarpı 1 eşittir 3. Sonra işlemi kağıda geçiriyor. Fotoğrafta 3 çarpı 8′i yerleştirmiş ve baştan tekrar sayıyor, bu işlemi yaparken işlemin tüm mekaniğini yani asıl mantığını hem görsel hem de hareketsel (kinetik) olarak algılıyor.

DSC_0342

Geleneksel eğitimde tahtaya 4 x 8 = 32 yazınca öğretmen, çocuk işlemin aslını değil sadece simgesel anlatımını tahtada görür oysa çarpım tablası çocuğun işlemi somut olarak algılamasını sağlar.

Maria Montessori’nin 100 yılı aşan başarısının ve dehasının nedeni budur. Matematik kadar soyut bir bilgiyi çocuğa somut araçlarla yaşatabilmesi.

Sizce çarpım tablosunu  ezberlemeye gerek var mı?

Arzu Aydoğan – Çiçek Biçer